Αμανατίδης Χρόνης Αροθυμω καί τραγωδω

apothimoΧρόνης Αμανατίδης
Αροθυμω καί τραγωδω
Πόντος εν' άστρον φωτεινόν

Στίχοι-απαγγελία: Γ.Δ. Σαρακενίδης
Λύρα: Ιωάννης Βλασταρίδης-Τσανάκαλης

Η ιστορία του Πόντου μέσα σε ένα δίσκο ακτίνας (cd). Ο Χρόνης Αμανατίδης με την γλυκιά φωνή του μας ταξιδεύει από τον αρχαίο μύθο στην σύγχρονη πραγματικότητα περνώντας μέσα στα μουσικά κύματα του Εύξεινου Πόντου συντροφιά με τους Γ. Σαρακενίδη και Ι. Βλασταρίδη (Τσανάκαλη).

Το cd του Χρόνη Αμανατίδη είναι διαχρονικό. Eίναι ένα έργο με πολλούς συμβολισμούς που μας ταξιδεύει στο μύθο, την ιστορία, στα τραγικά γεγονότα του Ποντιακού ολοκαυτώματος. Μας μεταφέρει στην έξοδο των εναπομείναντων θυμάτων της Γενοκτονίας και στη συνέχεια της ζωής. Είναι η Νίκη της ζωής επί του Θανάτου!
Όλη η ιστορία του έργου διαδραματίζεται σε ένα πανοϋρ (πανηγύρι) ή καλύτερα στο χοροστάσι της ζωής όπου ο ερμηνευτής και δημιουργός γίνεται ένα με τον ποιητή και συνθέτουν άλλους στίχους για τραγούδι χρησιμοποιώντας επωδούς και μουσικές φόρμες παραδοσιακές. Γίνεται ένα πάντρεμα του παλιού με το καινούργιο έτσι ώστε το ταξίδι της μνήμης και της ιστορίας να μην είναι οδυνηρό αλλά ευχάριστο και κατανοητό.
Την μουσική επιμέλεια εχει ο Χρόνης Αμανατίδης που μαζί με τον Μανώλη Καρπάθιο αναδεικνύουν τους χυμούς και τα νευρώδη ξεσπάσματα του ποντιακού μουσικού ιδιώματος. Την ηχογράφηση και μίξη έκανε ο έμπειρος Γιώργος Ρούσσος, ενω τη ζωγραφική παράσταση του εξώφυλλου φιλοτέχνησε ο Β. Σεμερτζίδης.
Άλλη μια ευχάριστη έκπληξη απο τη δισκογραφική εταιρεία ΩΔΗ που δείχνει συνέπεια και συνεχεία στον ταλαιπωρημένο χώρο της παραδοσιακής μας μουσικής.

 

Απόσπασμα από το πρώτη μουσική ενότητα του cd

 Πόντος ε’ν’ άστρον φωτεινόν
Αροθυμω καί τραγωδω

 Αροθυμώ καί τραγωδώ
Αροθυμώ και κλαίγω
Αροθυμώ και τραγωδώ
Αροθυμώ καί λέγω.

 Εναν προς έναν τραγωδώ
τά υψηλά ραχχία,
π΄ετίμεσαν κι εδόξασαν
Ελλενικά καρδίας.

 Η ρίζα εκεί των Κομνηνών των Ακριτών ο τόπος
τη ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑΣ εκεί το μοναστήριν,
πρώτον σήν πίστην σήν χαράν, σόν πόνον τη ΠΑΤΡΙΔΑΣ.
Εναν προς έναν τραγωδώ ένδοξα πολιτείας
Την ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΝ την ΟΡΝΤΟΥ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑ
ΣΙΝΩΠΗ ΣΟΥΡΜΕΝΑ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ ΤΡΙΠΟΛΗ και ΡΙΖΟΥΝΤΑ
όθεν τα φροντιστήρια-σχολεία κεντρικά
εφώταζαν τον κόσμον.
ΑΡΟΘΥΜΩ και ΤΡΑΓΩΔΩ
αροθυμώ καί κλαίγω
τά παλαιά τ΄ατωριζνά
τά ιστορίας λέγω.

 

Κείμενο εσώφυλλου cd Πόντος

Από των προμυθολογικών, μυθολογικών, προϊστορικών, ιστορικών χρόνων, θρύλοι και μύθοι συναντώνται εκεί. Ο Προμηθέας Δεσμώτης εκεί καταφεύγει, ο Φρίξος με το χρυσόμαλλο κριάρι.

Εκεί η Ιφιγένεια, ο Αιήτης, η Μήδεια, οι Αργοναύται συναντώνται. Εκεί οι Αμαζόνες, οι Χάλυβες, οι Παφλαγόνες και τόσοι άλλοι. Πόλεις Ελληνικές Αρχαιότατες ιδρύονται, η Σινώπη, η Αμισός, τα Κοτύωρα, η Κερασούντα, η Τραπεζούντα, η Αμάσεια, η Άμαστρις και άλλες πολλές. Εκεί συνάντα ο Ξενοφώντας τους Έλληνες θέλοντας να ιδρύσει Ελληνικόν κράτος. Εκεί ο Μιθριδάτης Βασιλεύς των Ελλήνων αγωνίζεται κατά των Ρωμαίων, υπερασπιζόμενος τα δίκαια του Ελληνισμού απελευθερώνοντας την Μ. Ασία και φθάνοντας έως τον Ορχομενό. Εκεί Βυζαντινοί Αυτοκράτορες ιδρύουν 1204-1461 για 257 έτη την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας και γεννιέται το Ακριτικό Έπος. Εκεί ο Ελληνισμός έδωσε τη μεγαλύτερη μάχη κατά της επερχόμενης τότε βαρβαρότητας που συνεχίζει έως τις μέρες μας. Και όπως λέει ο ποιητής μας Γεώργιος Σαρακενίδης, εκεί ο Ελληνικός πολιτισμός Εφώταζεν τον Κόσμον. Όλα μαρτυρούν την Ελληνικότητα του Πόντου. Για την Ελληνικότητα της Ποντιακής γλώσσας έχουμε πολλές αναφορές. Για την Ποντιακή μουσική θα γράψει την δεκαετία του ’40 ο Μεγάλος Δάσκαλος της Ελληνικής Μουσικής Σίμων Καράς:

Η Ποντιακή Μουσική δεν έχει καμιά επίδρασιν από την Δύση ή από τον βορράν, μένει καθαρώς βυζαντινή, όχι μόνο προς τα διαστήματα, αλλά και ως προς την τεχνοτροπίαν. Θεμελιωμένα τα Ποντιακά άσματα, επάνω εις τα διαστήματα της Ελληνικής πολυηχίας, κατά διάφορα γένη, χρόας και τρόπους μουσικούς σώζει μορφολογικά, πλείστας όσας αναλογίας και ομοιότητας προς την εκκλησιαστικήν μελοποιΐαν. Το ποιητικό έργο του Γεωργίου Σαρακενίδη «Πόντος εν Άστρον φωτεινόν» αγαπήθηκε από τους Ποντίους και όχι μόνο, γιατί συμπυκνώνει στους στίχους του όλη την ιστορία του Πόντου από το μύθο στο σήμερα μέχρι που χαρακτηρίστηκε «ΥΜΝΟΣ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ». Το Έργο έχει δυο μεγάλα σύμβολα της ποντιακής ποίησης και Μουσικής και είναι αφιερωμένο σ' αυτούς τον Γεώργιο Δ. Σαρακενίδη ποιητή και στον Ιωάννη Βλασταρίδη - ΤΣΑΝΑΚΑΛΗ Λυράρη μαθητή του μεγάλου λυράρη Σταύρη Πετρίδη. Για την ολοκλήρωση του έργου γράψαμε- συμπληρώσαμε με τον ποιητή στίχους για τραγούδι και έτσι χρησιμοποιώντας παραδοσιακές μουσικές φόρμες και επωδούς έκανα ένα πάντρεμα του παλιού με το νέο- καινούργιο ώστε να είναι πιο εύκολη η επικοινωνία με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Έτσι η Αργώ πότε με αργό ρυθμό και πότε με γοργό μας ταξιδεύει χωρίς το χρυσόμαλλο δέρας αλλά με συντροφιά τους φίλους μου. Στο μουσικό αυτό ταξίδι της Μνήμης και της Ιστορίας είναι μαζί μου ο Δημιουργός και Διευθυντής της ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ «ΡΩΜΑΝΑ» Μανώλης Καρπάθιος και αγαπητοί φίλοι από τη «Ρωμάνα», τους Ευχαριστώ.

Share

создать сайт